Flugfiske efter gädda

Jag skrev lite om det ifjol och vill återigen slå ett slag för en mycket rolig fiskeform som lätt glöms bort till fördel för öringfisket som ofta får stå i rampljuset.
Jag brukar alltid flugfiska gädda på våren då det är för mycket vatten i öringälvarna och vi väntar på att det ska komma igång.
Det behövs inget avancerat mer än en buskig fluga modell större, ett spö i klass 7 (för att kunna hantera den tyngre kroken och eventuellt den störe fisken) och ett vatten som håller gädda.
Grymt kul och perfekt för den som vill lära sig drilla tyngre fisk utan att behöva gråta över om den går förlorad.

Har varit ner till en sjö i närheten några gånger den senaste veckan och nu har det lossnat. Leken är över och magarna ska fyllas på så i förrgår krokade jag två stycken välmatade 2-kilosgäddor som fick simma tillbaka.
Annars kan jag rekommendera att grilla gädda med massa kryddor, smör och salt inrullad i ett foliepaket, mumma!

Här är en bild från en av fjolårets turer till närliggande gäddvatten.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0