Är värmen på väg?

Veckoprognosen spår en varm vecka och förhoppningsvis blir det så och vi får igång lite kläckningar i vattnen och öringen vaknar till liv på riktigt.
Fick detta mms tidigare idag från oviksfjällen i närheten av hosjöbotten;

Där verkar dom vara på tagen iaf och inför veckans värme så har jag bytt ut mina försommarstreamers mot ett gäng nybundna klinkhammers, det här kan bli bra!
På agendan för veckan står även jobb åt Hållands folkhögskola där dom behövde hjälp med en flugfiskekurs  i några dagar så det ska bli grymt skoj!

Skitfiske på er!

Glad midsommar!

Önskar vi från Fjällsport er alla!

Prova-på-flugfiske

Idag har vi prova-på-flugfiske och jag hoppas att ni har tid att släppa midsommarstöket i stugorna en stund för att komma ner och lära er svinga flugspön istället. Platsen är samma som ifjol, gräsplan mitt emot macken i Duved, och upplägget detsamma.
Vi ses vid 17:00 och antingen tar ni med ert eget spö eller så lånar ni av oss för att sedan lära och få tips fram till klockan 18:00 då vi packar ihop.

Välkomna!

Regnet har bytts mot hårda vindar.

En helt bedrövlig start vädermässigt denna sommar! Men vi tog på en extratröja och lastade bilen för en tur till Olden igår.
Väl framme så åkte vadarna på och jag knöt på en "Bodén" för att kolla läget ute i ån och sen körde jag enkom med denna fluga, varför? jo för att den är helt klockren på öring!
Krokade av en liten direkt och kunde en stund senare sätta tillbaka en fin halvkilosbit som bjöd på en härlig kamp och jag glömde helt bort väder och vind. Fantastiskt!

Vi förflyttade oss en bit nedströms där vi också kunde kroka av ett par fina öringar för att sen avnjuta en grillmiddag och lättöl avslutat med kaffe vid elden. Vädret må vara som det är men med goda vänner ute i naturen så kan det bara bli bra!

Puh! Vägen var farbar

Började ana oråd när jag igår for hem och det längs e14 stod grävare vid skidbron/vm-8an och en del skit låg längs vägen. Förstod dock inte utvecklingen och omfattningen av det hela förrän jag läste på op.se sen igår.

Chansade imorse på att ta mig hit trots att e14 nu är avstängd en bit. Fick ta gamla vägen och köra genom allt vatten som samlats nere vid tågstationen och sen upp genom bäcken som nu går förbi verkstaden och ner längs vägen. Fy vad det ser ut!
Fyllmassor ligger överallt nedanför bygget och lite längre bort, precis bortanför serpentinvägen/olympia, är den gamla vägen kapad och jag får åter köra upp på e14 för att resten av biten kunna andas ut och köra till Duved.

Åresjön är fylld av brunt lervatten och älven har åter stigit till otroligt höga nivåer, fisket får vänta och just nu håller jag bara tummarna för att regnet avtar och jag kan ta mig hem igen i eftermiddag.

Det regnar

Trodde att det äntligen började rinna undan men nu vräker regnet ner och har gjort så hela dagen. 50mm rapporteras från Olden senaste dygnet och jag gissar att det är något liknande i Duved.

Huvva!

På jobbet

Chefen ringde igår och sa att nu fick jag skynda mig att binda upp mer flugor för det börjar tryta med vissa modeller. Framförallt så är det öringflugan "Bodén" som gått åt;

Vill du också ha några ex att sätta i flugasken men du har inte vägarna förbi butiken, skicka ett mail till [email protected] så postar jag din beställning till dig.

Nya fångstrapporter

Fisket börjar komma igång och just nu visar napp & nytts fiskekalender på bra fiske, vilket visar sig!

Gjorde en tur till favoritvattnet i Olden häromkvällen och fick en riktigt fin sik som hamnade i röken nästkommande dag, i övrigt några småöringar men det berodde nog på den otroligt låga vattennivån.....inte för att hänga ut någon speciell men, hrmmm, STATKRAFT!
Skulle väldigt gärna vilja veta vem som kontrollerar om vattendomarna följs överallt. Försökte nå ansvarig för kraftstationen i Olden förra sommaren men gav upp efter fem vidarekopplingar utan att hamna hos någon som kunde uttala sig.

Nåväl, hemma igen och min morbror svänger in på gården och visar upp sin fångst.

Strax över 7 kg vägde denna gäddmadam från det fina gäddvattnet nedanför Mattmar, bara att gratulera!
Senare på kvällen damp det även in ett mms från chefen som hade provat lyckan i Väster-Norén, om än svårt att
tro då jag alltid gått lottlös därifrån :)

Ikväll kanske det blir kvissleströmmen om den här ihärdiga blåsten kan ta och lugna sig lite, vi får se vad som händer.

På återseende!

En dag med solsken.

Igår spenderade jag dagen inomhus, mera bestämt på Fjällsport och tittade ut på det gröna gräset och folket som knatade runt i shorts. Typiskt det där, det känns som man alltid jobbar när det är finväder. Men det bästa är att alla är så glada när solen skiner.
Nåja, efter jobbet så styrde jag kosan mot gevsjöströmmen trots klarblå himmel och strålande sol som gjorde att mina  förhoppningar på fisk inte var så höga men njutfaktorn var desto högre.
Inte ett endaste napp och inte ens en fisk som visade sig, aja jag började packa ihop och träffade sen ett par bekanta som även dom skulle ut och njuta i solskenet.
Efter vägen hem så såg jag sedan fiskare lite här och där längs älvar och sjöar och när klockan började närma sig spöktimmen så fick jag dessa mms av chefen;

Grattis till finvädersöringen!

Ut mot kusten

Har blivit lejd till ett altanbygge och packar därför skruvdragare och snickarbyxor för några dagar utanför Sundsvall.....men självklart får flugspö och vadare plats i bilen och jag ska ge Ljungan en ärlig chans igen då jag har hört ryktas om några fina havsöringar som tagits där den senaste tiden.

Rapport följer

Hemma igen

Laxdygnet i Norge blev en härlig tur! I det stora hela så togs det ganska lite lax under premiärdygnet men efter 5 timmars fiske, alltså 05:00 landade Lalle en nystigen lax på 6,3 kilo!

Jag gick lottlös men fick den stora äran att "taila" laxen vilken var en upplevelse i sig. Väl hemma så var jag tvungen att prova det nya enhandsspöt ute i vattnet och vilket spö! Guideline LpXe 9' #5, helt fantastiskt!
Det fungerade alldeles utmärkt att landa fisk på det och vi har avnjutit en härlig middag med ugnsstekt öring idag.

Flugfiske är en avkopplande, spännande och härlig sysselsättning och nu är säsongen igång. Ut och njut!