Mygg och kokkaffe

Igår var det fiskeguidning på schemat och tillsammans med familjen Levander så styrde vi kosan mot Gevsjöströmmen, lite mindre vatten där än i Indalsälven men ändå mycket.
Smågrabbarna stod och kastade från land och provade alla de möjliga drag utan lycka, vi gick sedermera över till flöte och Öringen tycktes gilla agnet men inte att fastna på kroken.
Under tiden så stod herr Levander utvadad och provade för första gången att flugfiska och allteftersom kvällen gick så blev kasten lugnare och säkrare, han började få in känslan för det innan det var dags för kaffe.

Vi satte oss och kokade en panna under tiden som vi blickade ut över vattnet för att få se en del lite mindre vakande Öringar. Värmen har sakta kommit tillbaka och förutom att kläckningarna av sländor kommer igång så gör även myggen det. Det bekom oss dock inte så mycket då vi kunde sitta och titta på en å som skulle göra sig bra på en akvarell i någons vardagsrum, det är vackert därute.

Jag träffade även "redaktörn" som hade letat sig tillbaka efter många års frånvaro och ville prova lyckan tillsammans med en skicklig flugbindare som hade dom rätta Öring-recepten för kvällen. Såg dom kroka av någon mindre men dom fortsatte, då vi runt 22-tiden knatade hemåt, och kanske lyckades dom lura någon större i skymningen.

Jag tackar för en trevlig kväll och gott sällskap!

Högsommar

Ja det är väl vad man kallar den här tiden i juli. Tyvärr har det varit lite missvisande den senaste tiden men nu ser det ut att kunna vända och varmare väder kommer in mot jämtland.
Idag har solen tittat fram igen och lite kläckningar kom igång på kvällskvisten, men istället för en fisketur så blev det en middag på Yran-stråket tillsammans med min sambo och fisket får vänta tills imorrn.
Då blir det fiskeguidning i Gevsjöströmmen och enligt prognosen så får vi skapligt väder på kvällen, hoppas även på lite värme och hyfsat vindstilla så vakandet kommer igång. Vi får se hur det går!

För övrigt så satt jag och bläddrade i en gammal fisketidning här på kvällskvisten och hittade ett roligt citat, håll tillgodo!

"Om jag ändå inte får någon fisk så föredrar jag att inte få det på fluga."
Bob Lawless

Långsån

Igårkväll blev det en tur upp till Olden och sen vidare upp till långsån. Vattenståndet däruppe håller sig något stabilare då vattnen är reglerade och vi trodde att det skulle kunna bidra till fler hugg men vi gick bet. Fiskade oss igenom Långsån´s platser innan vi for vidare neråt till "det där säkra kortet" men även där var det bara småfisk framme och nafsade. Upptäckte även att nu är det dags att börja ha med sig pannlampan igen för att kunna göra snabba flugbyten ute i strömmarna.
Men trevligt hade vi i alla fall och det är ju huvudsaken, sen är det alltid skönt att prova lite. Bättre att ha provat och gått bet än att ha suttit hemma och inte vetat om det var just ikväll den där stora skulle ta.

Veckan som varit

Guidning och kurs i tisdags och sen har det rullat på i samma anda. Det var ca 10 stycken anmälda som dök upp på prova-på i onsdags och sög i sig nya kunskaper om flugfiskets ädla konst. Kul!

Regnet som har kommit var välbehövt och har fyllt på många av våra vatten och skrämt igång fisket igen då det senaste tiden har varit lite trögt. Så även i Norge där laxfisket i bland annat Stjördal varit dåligt sista tiden men nu topper igen med ny lax som stiger upp i älven.
Här hemma så blev det ett litet stopp men har nu blivit bra. Var på en tur till Olden igår under dagen men då blev det bara några mindre och gästerna skulle hemöver så kvällsfisket fick vänta tills nästa gång, trots mycket bra vattenstånd.

Imorgon står jag återigen i vår butik i Duved så har ni vägarna förbi om ni inte är på Fäviken Game Fair så kom in, få lite flugtips och prata fiske!

Regn och rusk

Nu har detta regnoväder nått till Jämtland, huvva!
Igår trotsade vi dock regn och rusk för att fiska lite, på förmiddagen blev det guidning i älven runt Duved, riktigt trevligt! Varmt kaffe och tunnbrödsbäta under granarna samtidigt som vi tog några Öringar så mina gäster fick äta fiskmiddag!

Senare under eftermiddagen var det dags för flugfiskekurs och tills dess så hade regnet tilltagit vilket resulterade i att vi blev blöta in på skinnet. Vi började med att gå igenom tips och trix uppe i Duved, kastade lite och övade in grundkast innan vi åkte ner till tegeforsen och satte dom nya kunskaperna på prov.
Vi hoppades såklart på någon Öring även om själva målet var att få till ett bra kast. Det gick bättre och bättre och vi blev blötare och blötare, så tillslut, nöjda och glada packade vi ihop och mina gäster åkte hem för att vrida torkskåpet på max!

En riktigt mysig dag! Egentligen tycker jag att skitväder är rätt bra väder, hyfsat klädd och rätt inställning är allt som behövs, det ska mycket till innan man inte kan tända upp, koka kaffe och blicka ut över ett fiskevatten med ett leende på läpparna.

Tills nästa gång!

Hemma igen.

Tillbaka på hemmaplan efter några dagar i Norge. Det blev inte lika mycket fiske som det var tänkt men lite fjällvandring och koll efter fina laxälvar. Tyvärr har vattenståndet sjunkit och temperaturen stigit i många älvar så nu gäller det att leta sig uppöver landet för att hitta laxen i Norge.

Väl hemma så hade äntligen den nya rullen kommit och ska ut och testas senare ikväll.

Imorrn blir det fiskeguidning på morgonen och sedan är det dags för ännu en flugfiskekurs framåt kvällningen. Roligt att så pass många hittar till oss och framförallt att så många vill ut och fiska!

Det har även kommit in lite fiskerapporter, bland annat en Öring på 1.1kg tagen vid Tegeforsen på fluga.
Prova gärna att knyta på någon streamer eller tillochmed liten tubfluga för att överlista den där stora öringen nu.

Skitfiske

Semestertider med flugspöt i handen

Nu är den långa bröllopshelgen till ända och fiskandet rullar på som vanligt igen. I förrgår hade vi en lite kurs på gården för släkt och vänner som sedan fick testa dom nyvunna kunskaperna i Kvissleströmmen igår. Kul!
Om ni vill ut på en fiskeguidning eller medverka på en flugfiskekurs, var noga att boka i tid så vi hinner med att anordna.

Imorrn är det återigen prova-på-kurs i Duved och efter detta åker jag till Norge för några dagars fiske och fjällvandring. Det är helt fantastiskt att bo i västjämtland med denna tillgång till allsköns fiske så nära inpå knuten. Bra havsfiske och några av världens bästa laxälvar endast 15 mil bort på andra sidan gränsen, sedan att vi i Jämtland har ett av det bästa Öringfiske som finns att tillgå är inte fy skam det heller.

Tills nästa gång!

Öringar och duggregn

Det blev en "arrtu" en kväll vid Gevsjöströmmen tillsammans med två mycket trevliga gäster från www.granbo-flyfishing.no och tillsammans trotsade vi vädret för lite fint fiske.
Vi träffades först vid Fjällsport och fyllde på flugaskarna för att vara laddade inför kvällen och sedan bar det vi iväg.
Efter promenaden ner till övre delen av strömmen så stannade vi till och kollade in platserna för att sedan vada ut och börja fiska.
Vi öppnade upp kvällen fint och de lyckades ta några Öringar vardera varav några var fina, dom större fanns där men var svårkrokade när dom tog flugorna. En kort fikapaus sedan på dom igen, när kvällen började dra ihop sig så hade dom lyckats ta 7-8 stycken var och vi var nöjda efter en fin kväll i gott sällskap.

Fikapaus och genomgång av flugaskarna.

Lägg det här ansiktet på minnet för det här kommer inom kort vara en av de (jag tror Den) bästa inom casting.

Tills nästa gång.

Traditionsenlig staffet och Öring i sikte

St:Olav´s loppet har gått av stapeln igen och Vägen från Östersund till Trondheim fylls av tappra löpare i en folkfest som nu äger rum för 22:a gången.
Var försiktiga när ni åker till era "hotspots", många bilar och löpare i farten får dra ner tempot på trafiken en aning, men vad gör det, det är ju semestertider.
Gårdagens fiske i Kvissleströmmen gav resultat, om än inte lika bra som förut, vattnet börjar sjunka undan och den större fisken söker sig till kallare och djupare vatten till fiskarna på flugfiskesträckans förtret. En trevlig kväll blev det ändock och hatten av för de granna halvkilosHarrar som fick gå tillbaka och växa sig större till nästa gång.

Ikväll blir det istället Gevsjöströmmen som skall få sig ett besök, fina fiskerapporter bådar för en trevlig kväll vädret till trots. Så på med regnjackan och ta med myggmedlet för säkerhets skull, vi kanske ses där!

Mycket men roligt!

Giftermål står i antågande här på gården så bildredigering och blogginlägg hamnar lite på efterkälken men lite ska väl hinnas med!
Igår blev det en sväng till Prästfallet ovanför Järpen, mycket folk i farten och kanske bidrog det till att dom riktigt fina inte visade sig.
Lite småHarr fanns det och som gärna mumsade i sig min torrfluga (Nattslända) men inte mer än så.
Ikväll blir det istället en lite annorlunda svensexa som bär iväg till Kvissleströmmens fina vatten med en förhoppningsvis ovetande brudgum och ännu finare Harrar i sikte.

En härlig bild på en talangfull elev under lördagens flugfiskekurs.

Imorgon onsdag är det dags igen för provapå i Duved och efter den timmen mellan 17:00-18:00 så bär det iväg på flugfiskeguidning i fina vatten.

Skitfiske!

Senaste nytt

Vi har haft strålande väder den senaste tiden och så även i lördags när dagen öppnade upp med flugfiskekurs i Duved. Vi startade i solskenet på land och gick sedan ner till älven när kasten började ta form.
Deltagaren med yrke som skidlärare vintertid var sugen på att lära sig och en riktig talang, lyssnade och lärde sig fort och bara efter ett litet tag så tyckte jag att det var dags att prova mer på riktigt.
Vi startade vid nedre Duvedsgränsen och fiskade oss sedan uppåt, en Öring blev det, även om det inte var just fisken vi var ute efter denna gång.
Det blev en trevlig och givande förmiddag och kasten blev bättre och bättre under tiden. Jätteroligt att få lära ut till någon som just aldrig provat förut, då är det enkelt att vara med och rätta till hela tiden vilket ger ett snabbare resultat. Kul!

Bilder från detta kommer under kvällen. Tills dess får ni hålla tillgodo med bilder från Drafsjön dit jag och min bror åkte ner för lite rofyllt fiske häromkvällen.

Så ser agnfisken ut i detta vatten om du vill fånga dom riktigt stora Gäddorna, denna hade redan fått sig en omgång innan den tog på vårt mete.

Ännu en oförglömlig kväll i Kvissle

Efter en lång och härlig dag i solen så hoppade hela familjen in i bilen och vi åkte iväg till Kvissle.
Vi möttes av en del vak när vi kom dit men vi visste vad det var dom ville ha, på med rätt fluga och sen var det bara att presentera den för Harrarna. Det blev en rolig kväll med många påslag, jag lyckades även kroka två Öringar varav en riktigt fin som fick gå tillbaka. Harrar på halvkilot som tar på i princip vartannat kast, vad mer kan man begära, även om jag måste medge att det va dom riktigt stora vi var ute efter så hade vi väldigt roligt!

Onsdag

Ikväll är det dags igen! Jätteroligt att så många vill komma och kasta och få tips här i Duved.
Dom spön vi provar är Pool 12 3-delade i klass 6 som finns att köpa här i butiken.
Ett riktigt bra första-spö så är du intresserad av att börja flugfiska, kom och testa så du vet vad du köper för grejor!

Priset på detta set ligger på 999:-
och då får du:
3-delat Pool 12 Power spö
BFR Damselfly LA III rulle
Backing
Scientific Angelers Hot Fly Line
Tafs

Allt är monterat och klart så det är bara att dra på sig stövlarna och gå ner till älven direkt från butiken!