Olden

Två dagar i Olden räcker för att fylla upp en av lådorna i frysen.
Vi kom upp i Onsdags eftermiddag men det var riktigt bedrövligt väder. Regn och storm var det som gällde så vi drog på oss varma kläder och åkte ner en sväng till ån före middagen, jag lyckades kroka en Öring innan vi installerade oss i stugan.

Vi hoppades på lite lugnare väder mot kvällen, regnet slutade och solen tittade fram men blåsten var ihärdig så flugspöt fick ligga kvar i bilen så länge och vänta på lugnare vindar. Vi tog tag i att tjära båten och medans jag och pappa gjorde det så passade Jenny på att ta ytterligare en riktigt fin Öring.

Framåt kvällen så lugnade det sig så pass att det gick plocka fram flugspöt men utan lycka, några nafs var allt innan vi packade ihop för dagen och kröp ner i stugan trötta och belåtna.

Nästa dag tog vi en sväng ut på sjön, vädret fortsatte i samma blåsiga anda men vi trotsade det , Jenny lurade ännu en Öring och med Oldklumpen som bakgrund så avslutade vi fisket för den gången.

Prästfallet.

Igår tog vi en sväng till Prästfallet som rubriken lyder. Det ligger nedanför Ristafallet innan älven rinner ner i Liten vid Järpen.
Riktigt fint ställe men vårfloden är fortfarande i full gång så att fiska var egentligen inte att tänka på, trots den strida strömmen så doppade vi krokarna men utan resultat.
Det brukar kunna vara riktigt fint där uppe på sensommaren då vattenståndet är jämnare och det inte är riktigt lika strömt som det är nu.

Menmen imorrn bär det äntligen iväg upp till Olden och säsongen har börjat bra där uppe då både pappa och farbror kommit igång med fisket och fått några fina Öringar. Planen är Långsån med alla dess "fiskespots", några vändor med båten och förhoppningsvis en tur upp mot Lill-Mjölkvattnet dit vi gjorde den sista vinterturen.

Kom ihåg att på måndag slår butiken upp portarna efter två veckor i stiltje med nya fiskegrejor på hyllorna och på onsdag så kör vi igång första "prova-på-flugfiske" klockan 17:15 med samling utanför Fjällsport.

Vi ses där!

Sundsvall

Gör ett litet besök i kuststaden Sundsvall och vill passa på att slå ett slag för P-O´s cykel och fiske,
en välsorterad fisketillbehörsbutik med kunnig personal.

För att fresta lite inför veckans tur till Olden i Offerdal så kommer två bilder från höstturen ifjol då vi tog oss till fjälls i några dagar.

Fiska lugnt!

Har vänt på båten.

Häromdagen var vi ner och vände båten och tog en liten premiärtur i Lilla-Drafsjön och igår var vi ner och fiskade. Med i båten var Anton och Emelie på lite gäddfiske, även om vi inte lyckades kroka någon av de större så blev det 6 st innan vi rodde hemåt.
I den sjön är det Gädda och Abborre som gäller och dom lokala rekorden är; Gädda 9kg och Abborre 1.3kg så det finns riktigt fina bitar där. Skoj!
Nästa vecka så  bär det iväg till Olden för "riktigt" fiske och lite planering för sommarens turer.
Om du är intresserad av fint Öringfiske så kan Olden kan vara nåt för dig! Där har jag möjlighet att boka vandrarhemmet för upp till 10personer med tillhörande Bastu, fullt utrustat kök och tillgång till båt.
Runt Olden så finns otroligt fint flugfiske, båtfiske och vacker natur.
Om det är något Du vill veta mer om så hör av dig och få reda på lite mer om fiskeguidning i Offerdalsfjällen!

Tillbaka i Kluk

Vi har kanonväder så ikväll kan det vara läge för att prova på lite ädelfisk i Storsjön, vi får se hur det håller i sig!
Igår så åkte vi söderöver och hämtade vår nya fiskekompis som vi ska ha med oss på alla äventyr i sommar, grymt kul!

Gäddflugfisket häromdagen var en riktigt skön kväll och lockar bara till ännu fler gånger! Fint väder och roligt sällskap är alltid bra ingredienser för en lyckad fisketur.

Vårfloden i år har hittills också varit riktigt bra! Jämt och fint vattenflöde som har ökat succesivt bäddar för ett bra försommarfiske i Jämtland!

Imorrn bär det iväg.

Då åker vi och hämtar min nya fiskekompis! En finsk Lapphund som kommer att följa med på fisketurer och fjällvandringar i sommar.

Igår var vi iväg på lite gäddflugfiske igen, en otroligt fin kväll och värmen är tillbaka! Det kommer lite bilder från det senare.

3 Juni!

Det är datumet för första kvällen vi står och svingar våra flugspön!
Vi kommer att hålla till I Duved och samlas utanför Fjällsport klockan 17:15 för att sedan hålla på i ungefär 1 timme. Kanske kokar lite kaffe, pratar lite fiske och Du får prova att kasta med ett flugspö.
Detta kommer vi att göra varje onsdag under sommaren för att Du ska få komma och prova och om intresset finns så är det bara att boka en flugfiskekurs hos oss!

Välkommen!

Premiärflugfiske!

Grymt skoj att svinga spöt för första gången denna säsong! kom på mig själv på vägen tillbaka med att gå och småle.
Vädret har varit bedrövligt dom senaste dagarna och det har varit riktigt kallt men igår stack jag ut en sväng iaf. Det är ännu lite för tidigt men jag kunde inte hålla mig, någon timme för sig själv vid en å är aldrig fel, fisk eller ej.

Om en vecka skulle jag tro att det verkligen kommer igång så då blir det nog ett par turer till samma ställe. Och Juni närmar sig med stormsteg så då vänder vi blickarna mot Norge, Stjördalsälva och Laxpremiär! Klurigt att prova ett nytt ställe men alltid lika roligt.
Om det är någon av er som varit där förut så lämna gärna ett tips i kommentarsrutan!

Fiskeguidning med flugfiske efter fina Gäddor är en rolig start på säsongen så boka gärna en tur nu framöver när det kommer igång på allvar!

Storm!

Mina planer om flugfiske efter Gädda kan man säga har varit som bortblåsta under helgen! Det har blåst och blåst, sen när man tror att det börjat lugnat sig då har det tagit i och blåst ännu mera. Tråkigt, men någonting går ju hitta på ändå så jag hoppade i bilen för att leta reda på en av StorsjöHarrarnas lekbäckar. Där var det full fart och det gick att se många fina Harrar.

Det är riktigt mysigt att gå omkring där i skogen och smyga utmed bäcken för att sen få se några fina Harrar. När vi var små brukade jag och min bror cykla ner dit för att försöka fånga dom med händerna, men nu tycker jag det är skönt att bara gå och titta.

Kameran fick följa med den här gången och även om det är klurigt lyckades jag fånga några på bild där det går skönja fisken på sin väg upp i bäcken.

Men flugfiske blir det! Bara det slutar blåsa....

Laddar upp!

I helgen blir det tidig premiär på Gäddflugfiske! Alltid en rolig start på säsongen, med lätta grejer och stora fiskar kan det bli riktigt skoj!
Har suttit hemma i köket och knåpat ihop några flugor som borde funka, buskiga med mycket räv och glitter brukar vara ett bra recept!

Sköna vårkvällar

Det är så skönt nu när det börjar sprätta i träden och djurlivet kommer igång för sommaren. Igår hann jag med lite fiske i Storsjön men det har ännu inte riktigt kommit igång så trots nya wobblers och drag så vart det ingen fångst. Men det är mysigt att vara ute, knäppa lite kort och bara njuta.
Hann även med en sväng förbi flugfiskepoolen i Kvissle och kastade några förväntansfulla blickar på strömmen. Det kommer bli en fin sommar!
På vägen hem åkte jag förbi Mörtån där kan det bli riktigt roligt flugfiske efter Gädda om man lyckas pricka in rätt tid. Mörtån är den å som förbinder Mattmartjärn med Kvissleströmmen.
Jag promenerade iväg från bilen, kom fram och kikade neröver mot fiskeplatserna och ser någonting i ån, en Utter!
Jag smög försiktigt ut på skoterbron som den simmade under och bara stod där och tittade då den kröp upp på land en sväng och sen simmade vidare upp mot Mattmartjärn, riktigt häftigt!
Som alltid är fallet så hade jag såklart lämnat kameran i bilen eftersom jag bara skulle ner och kolla en snabbis, men nästa gång kanske den kan fastna på en bild.

Nu drar det ihop sig och du kanske har funderat på att boka en tur. Ring eller maila så ska jag berätta mer!

Underbart!

Vi har haft två helt FANTASTISKA dagar i fjällen! Det är skönt när man kan titta på vädret, planera in en tur och sen blir det precis så bra som Tone har lovat på väderleksrapporten!

Jag, Jakob och Daniel hade som plan att göra en sista tur medans det ännu går ta sig fram mellan alla bäckar och åar nu när vårfloden sätter igång. Vi spred ryktet så även Lena och Lindha hängde med. målet var Lill-Mjölkvattnet så allting packades ner och vid 9:00 så stack vi från Kluk med humöret på topp!

Vi nådde fram till Tvärån och packade oss snabbt iväg. Några kilometer på skidor i den värmen som vi hade var en ren njutning.

Mitt på dan kom vi fram, slog upp tält och borrade hål. Eftersom det var lunchdags så fixade grabbarna mat medans vi hann fiska en stund för att stilla även den hungern.

Vi hann inte få något innan maten men vi visste att dom fanns där och idogna fiskare som vi är gav vi inte upp. Vi fiskade och solade oss igenom hela dagen med några fina fiskar som resultat.

Jakob fick en Öring under kvällsfisket och sen satte vi oss och myste i strandkanten efter den underbara dagen. Tröjorna åkte på vid halv åtta ungefär då det började bli svalare och sen tände vi upp för att sen sitta och dra historier ända in på sena natten.
Fiska är det bästa som finns men att bara få vara ute med gott sällskap är värt så grymt mycket!

Till slut så kröp vi till kojs och inväntade morgonfisket, Lena var först på plats för att dra upp några riktigt fina Öringar och sen fortsatte det i samma anda så slutligen hade vi med 8st riktigt fina bitar hem.

När jag hörde att Lena var uppe så skyndade jag mig ut och satte ribban, en Öring på 1kg och en strax under.
Det här har verkligen varit en helt underbar tur och skoter i all ära men det är rogivande att kliva i skidorna och ta sig igenom skogen fram till en liten fjällsjö.
Nu hinner det nog inte bli något mer isfiske för denna säsongen, isarna håller nog ett tag till beroende på nattemperaturen men det börjar bli snärjigt att ta sig fram då bäckarna öppnas i takt som solen skiner.

Tack mina vänner för en underbar tur och underbart sällskap!