Ikväll bär det iväg

Det är fiske som gäller och vattnet är allas vårt eget hemligjaure någonstans i den jämtländska fjällvärlden.
Det ska bli grymt kul och igårkväll när jag ringde min fiskekompanjon och frågade om vi skulle fega eller satsa så blev svaret det sistnämnda, UL-spöt lämnas hemma och allt som följer med är flugor i massor och våra flugspön. Härligt!



Kom även och tänka på en annan sak som är aktuellt både i haspel och flugfiskekretsar, just detta med flugval eller drag.
För er som brukar läsa "allt om flugfiske" så är ni kanske bekanta med krönikan som alltid avslutar tidningen, jag brukar alltid ägna den en extra tanke och speciellt den som var i det senaste numret.

För den handlar om vilken fluga just du väljer att fiska med. Det är många faktorer som spelar in, insekter runt vattnet, det du har googlat fram på internet med mera med mera. Men det viktigaste är nog att du tror på flugan eller draget som du fiskar med.
Om du gör det så fiskar du mera nogrannt och bättre. I många fall kan det också vara så att du vet att en koppar-vibrax eller Europa 12:a är det som funkar bäst just nu men du vill ändå se om något annat fungerar.
Det är ofta så jag fiskar. Jag är en tjurig rackare och vill gärna gå mina egna vägar, om någon kommer fram till mig, tittar i flugasken och säger "nej det här går inte, det är bara black gnat i midgetstorlek som gäller" då drar jag gärna på en stor streamer mitt framför ögonen på honom och förhoppningsvis tar jag också en fisk. Kanske onödigt djävulskap ibland men jag lär mig mycket om fisken beteenden och blir nöjd när jag lyckas lura en öring på "fel" fluga.
För det är det som är tjusningen, fajten är mellan dig och fisken, vad du väljer att ha för fluga på tafsen är förunnat dig.

För många av oss fantaster är det även så att fångsten inte är det viktiga utan vägen dit och allas våra vägar ser annorlund ut. Om allt handlar om det antal fiskar du har med hem så är det enklaste sättet att du lägger ut ett nät.

Tänk på det nästa gång du vill tipsa någon om vilken fluga som enligt dig är bäst på ett specifikt vatten innan du sågar en annan fiskares flugval, även om tanken kan vara god.
För ofta ligger det redan en tanke bakom just dennes flugval.





Kommentarer
Postat av: skeptisk

den där öringen såg ju knappt lovlig ut......

2010-08-25 @ 23:56:52
Postat av: Viktor

Är du osäker på huruvida en fisk är lovlig eller inte så står det ofta på fiskekortet vilket minimimått som gäller och på vissa ställen även ett maximått.

Måttband kan du köpa på närmaste sytillbehörsbutik och ibland finns det även vågar med inbyggt måttband. Eller så gör du som många av oss och mäter upp ditt spö hemma för att snabbt kunna avgöra om fisken är lovlig eller inte den gången du vill ta med en matfisk hem.

Lycka till

2010-08-26 @ 21:06:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0