Dåligt fiske?

Det har varit in en del folk under slutet av veckan och beklagat sig över det dåliga fisket, trögt och smått är ord som yttrats.
Jag brukar vara skeptisk till detta eftersom jag vet att älven håller fin fisk, men efter igår så började jag fundera. Har det verkligen varit så dåligt torsdag och fredag?
Sagt och gjort, jag hade en timme på mig innan jag skulle hemöver. Duvedsälven, provade ett nytt ställe för mig och hade därmed samma förutsättningar som många andra på besök.
Första flugorna kammade noll men nytt flugbyte och samma hölja gav en liten. Nya kast. Tappade en som efter en sväng vid mina fötter i början av kampen gjorde en rusning och lossnade, uppskattningsvis runt halvkilot. Sedan blev det en till godkänd som fick simma tillbaka plus några propellrar.
Timmen var slut och jag var nöjd, fisket är i allra högsta grad som det ska om än dock lite kinkigt i valet av fluga.

Om du provar ett nytt ställe;
- Börja med att koka kaffe. Studera vattnet från land innan du börjar fiska, spana efter ståndplatser och vak och kanske viktigast av allt, kom i rätt sinnesstämning och finn ro i att bara vara, just där just då.

- Se dig omkring, ofta ligger våra fiskeställen mycket vackert till så passa på och njut, då kommer resten av sig själv istället för att tvinga fram ett hugg. Det värsta som kan hända är att du får en fantastisk naturupplevelse.

- Fiska av försiktigt, det vill säga, börja med korta kast utan att vada och fiska dig utåt, ofta står fisken närmre land än vad du tror

- Byt fluga ofta. Detta är för mig A och O, du kan vara säker på att det finns fisk där du fiskar och det gäller "bara" att lura den. Regelbunda flugbyten är mycket viktigt om du vill lista ut vad dom äter och inte ser det på insekterna runtomkring dig.

- Vada försiktigt, detta bara för att inte skrämma fisken i onödan.

De här små tipsen, som när du läser dom kanske känns ganska självklara, kommer att ge dig fler fiskar och större njutning men dom är lätta att glömma bort när fiskefebern slår till när du kommer ner till vattnet. ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0