Härliga dagar!

Fäviken är i full gång och storsjöyran likaså och som ni kanske vet så är den förstnämna ett intressant stopp för alla friluftsintresserade. Jag tycker dock att just fisket hamnar lite i skymundan på denna stora mässa men om du har ett intresse för att vara ute, oavsett om det är i syftet att jaga, fiska eller plocka bär så finns det lite av det mesta att plocka med.

Åter på hemmaplan igen så blev det en flugfiskekurs i Duved med ett gäng glada skärgårdsbor, det blev landträning och knutar innan vi stack ner till älven och gick igenom att läsa vatten samt att få fiska på riktigt.
Riktigt roligt! Positivt var också att vi fick våra fiskekort kontrollerade, alltid en glädje att se tillsyningsmännen vara ute och ta sitt uppdrag på allvar. Hatten av!

Men nu blir det lite slapp i soffan framför klassikern; Den Gröna Milen, innan det är dags att knoppa.

Lite fiske

Har semester och befinner mig just nu i ett soligt Norrköping och fiskespöt ligger på hyllan tills jag kommer hem igen så uppdateringarna är därefter. Kan dock avslöja att i våra mer nordliga vatten i jämtland så talas det om öring på 7 kilo, samt några mindre i 2-kilosklassen så jag kanske skulle ha lagt semestern på hemmaplan.

Ut och ta dom!

Det nappar!

Dagarna fylls av fiske, planerande och sen även en del jobb vilket är roligt, speciellt när man kan kombinera de tre som igår när det var guidning/kurs i Gevsjöströmmen.
Det luktade fiske igår när jag lastade i bilen hemma i Kluk och sen hämtade upp två fiskare i Åre.
Först blev det lite landträning här i Duved och när dom började få till sina kast så åkte vi iväg till Gevsjöströmmen för att lura några Öringar. Det gick bättre och bättre med kastandet och efter en stund så hade båda två landat varsin Öring i propellermodell innan det blev kaffe och renhjärta.

En riktigt trevlig kväll med glada och duktiga fiskare, det var första gången med fluga och dom gjorde det galant! Lärde sig läsa vattnet för att sedan presentera flugan och ta fisk. Precis som det ska vara!

Tog några bilder under den regntunga himlen också men har lite strul med det tekniska som ska lösas innan de hamnar i cyberrymden.

Ut och ta dom!

Olden var som väntat bra

Efter en kopp kaffe hos farmor, som tillhandahåller fiskekort för er som vill göra er en tur till Olden, så gjorde jag en sväng ner till ån. Tyvärr hade vattenståndet varit riktigt riktigt lågt och det var först på tisdagen som kraftverksbolaget verkade vilja släppa på. Vattenståndet blev under dagen bra men de större bitarna brukar ha en tendens att gå undan när det är lågvatten och det tar som regel en dag innan dom är på plats igen.
Men fisken var huggvillig och jag krokade raskt av ett par små öringar innan det var lunchdags.

Så fortsatte fisket under dagen och framåt eftermiddagen kom det igång med en del vak och jag gick där och myste med flugspö i hand. När jag senare tog av mig vadarna så hade jag med mig en fin matfisk kring halvkilot och resten fick simma vidare.

Mitt fiskeparadis i jämtlandsfjällen levererar och jag kan inte annat gör än att glädjas över mina stunder där!

Nya bud

Dagen i ensamhet blir bytt mott en dag med sällskap och det är ju aldrig fel för ju fler man är desto roligare har man, eller hur? :)
Kvällen ska även den spenderas med vadarna på och det är guidning som står på agendan, två stycken glada semesterfirare som vill ut och prova flugfiske samt lite kastspö.
Livet vid vattnet är det bästa!

Imorrn!

Jag är ledig, det ska mulna på lite och gumman jobbar vilket innebär en hel dags fiske för mig själv och jag längtar!
Ska bli skönt att sticka ut för att njuta och lyssna till tystnaden och naturen! Detta är målet för min dag och jag hoppas på lite liv och rörelse, rapport kommer!

Vattnet sjunker undan

De senaste dagarna har vattennivån sjunkit och öringen har börjat komma igång och ta på torrt! Byn har fyllts av semesterfirare som mer än gärna njuter av en dag vid älven eller uppe på fjället och vi på Fjällsport försöker bistå med allt vad du kan behöva till din fisketur!
Kom även ihåg att vi kör prova-på-flugfiske även i år, torsdagar mellan 17-18 med anmälan senast före klockan 15 samma dag. Hittills har det varit ganska bra uppslutning och det är så roligt att se hur fort det går att lära sig tillräckligt för att få ut flugan en bit!

En ny fiskevecka tar vid där den förra slutar

Nu är jobbet som flugfiskeinstruktör åt Hållands folkhögskola över för detta år och det är med glädje jag blickar tillbaka på veckan som varit! En rolig vecka, fylld av fiske och förväntningar, nya bekantskaper och ett fantastiskt väder! Jag hoppas jag får träffa på er deltagare någon fler gång, utvadad till midjan i sommarvarmt vatten med flugspö i hand och ett leende på läpparna, det mina vänner är flugfiske när det är som bäst!

Här tampas en av kursdeltagarna med en grov fisk som gick upp och tog torrt och sedan tjurstod nere vid botten för att en stund senare vinka adjö. Platsen då? Några kanske känner igen er, ni andra får klura lite.

Att tillägga är också att många av de 15 deltagarna fick fisk under veckan och att x-antal höll sig över minimimåttet, detta till trots så sattes praktiskt taget all fisk tillbaka för att få kämpa igen en annan gång, utan påtryckningar från oss ledare.
Mycket beundransvärt!
Det gläder mig mycket att såväl nybörjare som erfaren, långbortifrån och hemtam värnar om våra fiskevatten så till den grad att några nöp in hullingarna på sina flugor.
Många av oss är duktiga men vi har mycket att lära av den nya skolans flugfiskare

På återseende

Det är mycket som händer

Senaste dagarna har det verkligen varit fullt upp så jag har dessvärre inte haft tid att uppdatera bloggen men roligt har det varit.
Jag blev lejd av Hållands folkhögskola lite i sista minuten för att vara med och hjälpa till på en av deras sommarkurser i flugfiske. Det som jag till en början trodde var en roll som medhjälpare blev istället fylld av mera ansvar och planering än jag hade räknat med så hux flux hade jag fullt upp med en massa saker. Men det har varit väldigt roligt och lärorikt att få göra det och jag tror även att våra kursdeltagare är nöjda med allting.

18 stycken anmälda på papper blev 15 glada flugfiskare, en del med förkunskaper och några helt nya, kul!

Dag ett så blev det landkastning, lite korta infon och sedan fiske i prästfallet (indalsälven), nytt för i år är att fiskekort gäller även där och det köps på okq8-macken i järpen.

Dag två så styrde vi kosan mot Gevsjöströmmen och hade en fantastisk dag i solen, några fick fisk, många hade påslag och de oerfarna började få till det här med kasttekniken.

Dag tre så var det tjärnfiske som stod på agendan så nulltjärn i vålådalen var målet där vi spenderade en härlig dag i ihållande regn med 15 fortfarande glada och ihärdiga fiskare.

Fantastiskt kul att få försöka dela med sig av sina kunskaper och se det ge resultat, inte alltid i antal fångade fiskar utan oftast i fiskeglädje, njutning och harmoni.
Det är det som flugfiske handlar om, ibland tar det en timme och ibland ett par dagar men när man hittar det där lugnet, tar sig tid att stanna upp, ser sig omkring på allt det vackra och känner närheten till naturen, då är det svårt att hålla leendet tillbaka.

Skitfiske på er alla livsnjutare!