Sista veckan

Nu är det mycket som tar en paus som bekant, fisket i strömmande vatten har jag skrivit om förut och även att idag är det sista gången för vår prova-på-fluga ikväll men det är också sista veckan för mig inför vintern. Nu vankas lite semester och förhoppningsvis några härliga bilder att senare lägga upp på bloggen!
Tills dess så snubblade jag över några fjolårsbilder som ni här får ta del av.

Min sambos första och hittills största Öring på 1.3kg, när hon senare tog några mindre exemplar sade hon häpet " jag trodde alla var ungefär som den första jag tog". Lyckligt ovetande om att vissa dagar är allt man får några decimeterfiskar som snabbt får simma tillbaka.

Dessa bilder är från en otroligt härlig hösttur på hemliga vatten i Offerdalsfjällen, vatten som håller grov Röding men kräver sin man för att luras. Vi var där och vi lurade dom.

Semestern närmar sig.

På Lördag hoppar jag tillsammans med sambo, svärföräldrar och svärsyskon(säger man så?) med sambo på ett flyg som tar oss till Kroatien där vi sedermera letar oss fram till en segelbåt som kommer bli vårt hem den närmaste veckan. En semester jag sett fram emot ända sen i vintras och nu är den nästan här, eftersom vi kommer att befinna oss på eller i vatten en större del av vår semester så passar det sig alldeles utmärkt att fiska lite också. En sjunklina är beställd och en gammal fyrdelad slitvarg från Guidelines ProCast-serie åker ner i resväskan tillsammans med nybundna havsflugor. Ska bli riktigt spännande!
Därför kommer det  bli ett avbrott i bloggandet nästa vecka tills jag är tillbaka från utlandet och kan lämna rapport. Efter veckan i Kroatien väntar ännu en semestervecka som är förlagd till Nord-Norge och Saltdalselva, där ska fiskas Havsöring tillsammans med ett gäng Skellefteåbor.
Två häftiga veckor väntar men innan dess ska det bli två fiskekvällar på hemmaplan, imorgon blir det Duvedsälven och ikväll får vi se vad som lockar mest.

Sensommarvärme

Igår kom värmen tillbaka och stundtals kraftigt ljumma sydliga vindar som bjöd på en härlig kväll i dalen.
Dagen börjades med lite bygge och snickrande hemma på gårn men vi fick inte riktigt någon ro till att göra klart för vi visste att framåt kvällen väntade Öringen.
Planen var Gevsjöströmmen så jag och mammas karl tog slutligen av oss snickarbyxorna, packade med spön och pannlampa och begav oss iväg mot Duved. Efter ett snabbt stopp på Fjällsport för inhandling av fiskekort så körde vi den lilla grusvägen mot parkeringen. Vi höll tummarna hårt om att få vara ensamma denna kväll men när vi nådde fram så stod redan två bilar där så vi fick turas om igen.
Det hade börjat blåsa mer och mer under eftermiddagen och riktiga vågor pressades från Gevsjön ner i strömmen och fina presentationskast var inte att tänka på i den hårda vinden. Nya flugor som kom i brevlådan häromdagen, beställda från Flugor.se, skulle testas och vi klev snabb i vattnet.
På tafsen hamnade först små guldhuvudnymfer och hålorna fiskades av utan vidare resultat så det blev läge för flugbyte, en möjlig ny favorit skulle blötas, Green Highlander st.10.
Efter bara några kast krokades första men dock en liten, en kort stund senare satt istället en välmatad Öring strax under halvkilot på, han fick simma tillbaka och det kändes som jag prickat rätt. Vi fortsatte kastandet i stormen någon timme men utan några fler fina bitar och bestämde istället att vi skulle ge Duvedsälven ett besök.
Det blev pannlampa och Streaking Caddis som fick göra sitt och vilket fiske vi bjöds på. Flera hyfsade Öringar fick simma tillbaka och varje gång vi hörde ett plums utanför kastavstånd så blev vi på helspänn.
Nattfiske kan för många tyckas vara lite struligt men ta det gamla spöt som du vet precis hur du ska kasta med och fiska kort med lugna kast. Det är otroligt roligt samtidigt som det är både spännande och avkopplande att höra mer än vad du ser.
Passa på att njuta av detta fiske nu dom sista veckorna och om du behöver fylla på flugasken så är det bara att komma förbi butiken.

Andra halvan av augusti

Snart tar fisket i strömmande vatten slut på många ställen till fördelen för Öringen som ska leka och producera många fler fina fiskar att drilla på våra flugspön.
Det märks även att semestrarna börjar att ta slut för många och antalet fiskare minskar i byn och detta leder till att våra kasteftermiddagar lider mot sitt slut.
På Onsdag nästa vecka, alltså den 26/8, så avslutar vi för denna säsong.
Självklart kan ni om ni är intresserade av våra nybörjarset ändå komma förbi och provkasta utanför butiken men tips och trix väntar vi med tills nästa säsong börjar.
Det har varit en väldigt rolig tid som har stiftat nya bekantskaper och förhoppningsvis hjälpt till att inviga nyfikna i flugfiskets ädla konst denna sommar.
Tack alla ni som kommit! och ni som missat det ,kom på onsdag för the grande finale eller ladda inför kommande säsong.

En härlig tid

Det är svamp och bärplockning på gång nu och när man kombinerar det med fiske så blir det lika bra som det var i helgen. Men det är även skönt att bara vara, det kanske låter lite klyshigt men faktiskt så är det den största anledningen till att jag är så förtjust i fiske. Att bara vara.
Ståendes utmed en å och bara höra bruset från vattnet och sprakandet från en nyss uppgjord eld som jag ska koka mitt kaffe över, det är någonting magiskt över detta som bara måste upplevas.

Men nog med filosoferandet, igår var det inplanerat en liten båttur med fiske på Väster-Noren, en sjö som ska hålla fin fisk men som jag ALLTID har otur med, så det var inte för inte som jag med viss ängslan packade båten ytterligare en gång.
Gästerna var långväga, dom hade letat sig till Åre ända från Indien och staden Duhai för att uppleva något annorlunda på sin semester. Roligt att träffa människor från helt andra platser i världen, dom kom från ett land där man kan behöva akta sig för Tigrar och Lejon i skogen istället för Björnar. Häftigt!
Men trots många mil och olika faunor så är vi människor väldigt lika och vi skrattade gott under hela eftermiddagen då vi skojade om svärmödrar, disk och tv-spelande ungdomar. En fantastiskt trevlig kväll som denna gång tog kål på Norénförbannelsen och dom kunde stoltsera med nyfångad fin Öring som sedermera skulle hamna i stekpannan.

Tillbaka nere på byn

Helgen i Olden var helt fantastisk!
Svärmor hade dragit ihop ett gäng med jobbarkompisar som var sugna på vandring med "mulschtflucking", lite fiske och rekreation uppe i fjällen. Jag lovade att fixa något och åkte upp till Olden i fredags för att vänta in dom framåt eftermiddagen.
Det blev skitväder och min planerade tur upp på Oldklumpen för att kolla av lite hjortronställen slutade med stelfrusna fingrar och endast en hinkbotten med "mulschta". Men så kan det vara ibland så jag for ner och plockade ihop lite grejor inför kvällen.
Vi hittade lite lä vid Linoljonshålet där dom fick prova att fiska lite under tiden jag stekte kolbullar och servade trassliga rullar. Det blev en mysig kväll och vid niotiden så begav dom sig tillbaka till stugan för att ladda inför lördagen som skulle bli en riktig heldag.

När dom åkt for jag iväg och skulle fiska av favorithöljan då det var perfekt vattenstånd, vadade och fiskade mig försiktigt ut för att inte skrämma någon fisk och samtidigt kolla av alla småhöljor innan jag kom ut till favoriten.
Jag kommer slutligen ut och lägger ett kast, så kommer det en fiskare på andra sidan och innan jag hinner blinka så vadar han ut mitt framför mig, kliver upp på en stor sten (väl synlig för alla fiskar i höljan) och börjar kasta, på samma ställe!
Fiskevett verkade inte finnas i denne fiskares vokabulär och hade det inte varit för vindens dån och forsens brus så hade jag skällt ut honom efter noter!
Irriterad lägger jag flugan framför fötterna på honom några gånger innan jag till slut packar ihop och går hem och laddar för morgondagen.

Lördagen blev en helt perfekt dag i alla bemärkelser! Solen tittade fram, molnen skingrades och vinden mojnade till allas förtjusning. Turen upp på Oldklumpen denna dag var makalöst vacker, vi hittade mera "mulschta" och fikade uppe på fjället i solskenet. Härligt!
Fisket på eftermiddagen kom igång och en liten tur på sjön gav en fin halvkilosÖring samt en tappad som vi aldrig fick se, men den var stor.

Ett tack till er från Sundsvall! Ett trevligt och gemytligt gäng som gav många glada minnen!

<><

Sista timmen går mot sitt slut

Och efter den bär det iväg mot Gevsjöströmmen på Öringjakt!
Igår kom beviset på att än är säsongen inte slut, ca 10 stycken blev det totalt på prova-på-fluga och det blev en lika trevlig tillställning som vanligt med både nybörjare och dom som provat förut.
Imorse blev det en tidig morgon till min glädje eftersom den var inbokad med en familj Pitebor som

Sista dagarna har kantats av jobb men jag har haft denna helg att se fram emot då den kommer att bjuda på härligt sällskap och mycket fiske blandat med hjortronplockning på hemliga ställen.

Jag återkommer med rapport, nu sticker jag ut till vattnet!

Det börjar dra ihop sig

Ikväll ses vi i Duved igen och det börjar att närma sig slutet för denna säsong av flugfiske och kurser. Men än så är det några veckor kvar innan det blir förbud i åar och strömmar till fördel för Öringen som börjar sin lek snart.
Imorrn blir det nattfiske som gäller och jag samt några fiskekamrater från trakten ska ut och prova lyckan tillsammans på lite kända och okända platser.
Kvällen till ära har jag bundit upp ett gäng wollywormvarianter som kommer åka på tidigt för att försöka locka någon av de större till hugg. Slut är fiskandet med Haröra och smånymfer och istället får dom göra plats för de större kreationerna som, om det funkar, kommer bidra med färre och större fiskar.

Vi får se hur det går och rapport kommer!

Vi ses ikväll.

Värme och fiskesug

Igår kunde jag inte hålla mig, kvällen var uppbokad och kunde därför inte spenderas vid något av alla fiskevatten men dagen var något helt annat. Så hunden och flugspöt fick hamna i bilen och sen åkte jag mot Dammån för att kolla av lite ställen jag ännu inte varit på.
Kom på mig själv när jag var där att det var ju riktigt klokt att åka dit mitt på ljusan dag när jag faktiskt skulle reka av kommande fiskeplatser och nu kunde se alla små höljor och stenar. Så det blev mer promerande och prov på lite nya kast än just fiske, men det stillade suget.
Hade även precis byggt på en liten "zpeybutt" på ett av mina styvare spön som fick sättas på prov, intressant för lite mer avancerade rollkast.

Nu i veckan kommer jag dagtid att befinna mig på butiken i Duved och säkerligen kommer några kvällar att spenderas till ljudet av forsande vatten.

Tills nästa gång

En kväll vid Gevsjöströmmen

Igår var det dags för en guidning/flugfiskekurs vid Gevsjöströmmen och vädergudarna bjöd på en helt fantastisk kväll!
Vi anlände vid 19:00 och började vid första nacken för att fiska oss neröver och öva in lite olika kast. Det gick grymt bra och det är otroligt roligt att ha med sig någon som är så sugen på att lära sig och som tar till sig tips och råd.

Det var förvånansvärt få vak igår trots kläckningar av diverse kryp men inget som riktigt fick igång fisken på allvar. Men det var lite större fisk vi var ute efter så flugvalen blev därefter och sållade bort dom minsta. Efter en kort kopp kaffe efter ungefär två timmars kastande så vandrade vi vidare neröver och fiskade idogt av höljor och fåror utan något större resultat. Övandet av både traditionellt kast och sedermera rollkast gick jättebra och flugorna började hamna där det var tänkt så kvällen var minst sagt lyckad.

När så småningom mörkret började falla så var det över för denna gång och vi promenerade tillbaka till bilen belåtna efter en fantastisk kväll vid en av västra Jämtlands många pärlor.

På återseende

Med spö och ryggsäck

I söndags packade jag och sambon bilen full med spön, tält, mat och vår hund för några dagars rekreation i fjällen.
Först gjorde vi ett stopp i Olden för att fiska lite där i krokarna för att sedan på måndagen gå upp till Lill-Mjölkvattnet och njuta av livet.
Vi började fisket lite lugnt med en halvkilosÖring som fick bli lunch i form av Sushimi med tillhörande tillbehör av wasabi och soja, riktigt gott!

Vi fortsatte sedan eftermiddagen och kvällen i sakta mak med fiske, lugn och ro, så härligt att bara vara och komma ifrån lite, kan man sen kombinera det med fiske så blir det inte annat än succé!

Jag läste Lunkans blogg häromdagen där han tog upp det här med skräp i fjällen och vid våra vatten och vill även jag slå ett slag för detta.
Vad i hela friden!
När jag går runt sjöar, tjärnar och åar så hittar jag alltsomoftast inte bara tomma ölburkar slängda lite här men även sopsäckar, dragförpackningar och annat skit! Helt bedrövligt att sånt ska bli kvar för att ligga och skräpa!
Det här är platser och områden som inte bara är semestertillflykter för många människor utan även arbetsplatser för andra. Inte tusan tar jag med mig en öl till ditt kontor, dricker upp den, knycklar ihop den och lämnar den på ditt skrivbord.
Ni som känner er skyldiga får ta och skärpa er, ni andra som tar med er inte bara ert egna utan även andras skräp hem, en STOR eloge!

I övrigt så börjar fisket ta sig på riktigt igen och vattenföringen i Indalsälven har återigen gått under 100 m3/s för att nu vara nere på 84.
På med vadare, knyt på den där fina svarta flymfen du knöt i vintras och ut till älven!

Tills nästa gång

Nya spots och pannlampan på.

Igår blev det en tur för att leta fram lite nya intressanta platser i anslutning till gamla vanliga ställen. Det är lätt att man glömmer bort att titta runt kröken för man har ett säkert stället precis ovanför, men det försökte vi råda bot på igår och kollade, just runt den där kröken.
Vi hittade några riktigt intressanta ställen som ska fiskas av snarast! Nu när vattnet börjar sjunka undan så tror jag vi kommer att få några riktigt riktigt bra dagar här uppe i jämtland med fin och huggvillig fisk.
Själv kommer jag att ta med mig sambon, flugspö, hund och tält för några nätter i fiskeparadiset Olden med omnejd, kanske blir det även nån sväng uppöver fjällen och för lite hjortronspan, vi får se vartåt det bär.
Jag hoppas även min sambo kommer att anamma flugfiskets ädla konst och kosta på sig några kast, annars är hon riktigt vass med haspel och tar allt som oftast både mången och fin fisk på sina drag och rapalas i alla de möjliga "tjejfärger" som inhandlas med orden "åh, den här var fin".
Men så är det ju också så att tror man på grejorna man har på, då tar man fisk.